Návštěvník píše:
prosim zajimalo by me proc jsou tramvaje bilo cervene..ma to napriklad nejaky duvod se statnim znakem atd..nebo to je proste jen nahoda..predem dekuju za odpoved..!!
pd píše:
Možná že to s nějakým znakem má spojitost, ale asi není původně od českého nebo československého. První červenobílé tramvaje se v Brně objevily v roce 1915, byly to ojeté vlečné vozy s Vídně a natřené do vídeňských barev (znak Vídně je červenobílý). Protože Vídeň v té době byla vzor, barvy odpovídaly brněnskému, později i československému znaku, tak se to tak asi nechalo.. Takové barvy se tehdy používaly i v řadě dalších měst. Červeno-bílý resp. červeno-krémový nátěr vyhovoval i požadavkům na výraznost v městském provozu, tak se to pozděj zavedlo jako jednotný nátěr pro všechny vozidla MHD.
Rád bych aspoň trochu upřesnil. Proč Brno změnilo barevné provedení tramvají se neví, pravděpodobně to souviselo se změnou provozovatele, na hnědých tramvajích znak GBES, na červenobílých stylizovaný velký znak Brna. Tato změna probíhala postupně, pravděpodobně jak procházeli tramvaje opravou, podle mého mínění někdy po roce 1906 (datum může být od i od roku 1906 nebo až po roce 1908, nejsem momentálně schopen bez probádání upřesnit). Nejpravděpodobnější je, že byly zvoleny barvy malého brněnského znaku. Jistě též je, že vliv vídeňského barevného řešení, zde hrál roli, neboť brněnští Němci, kteří o věcech rozhodovali, se velice rádi po Vídni opičili. První nově dodané tramvaje v červenobílém provedení byla série vozů 50 - 55, objednaná v roce 1911 a uvedená do provozu 1912. Pokusy sjednocovat barevné řešení byly až po roce 1948, úspěšné vlastně až monopolem výrobce ČKD.