Jelikož sem to byl ja,který poprve načal návrh na úpravy linek MHD v Brně(hl.tramvají),tak bych to docela rád i zakončil.Původní sytém,později upraven na 12 linkový vnesl hodně věcí k diskuzi.Zde bych uvedl problémy,které je třeba řešit.Myslím,že se na tom shodneme.
a)posílení dopravy do St.Lískovce-Realizováno od nádraží částečně linkou 10(i když s blbým dělěným intervalem),z české pomocí d-7(trochu zbytečná linka).Cíl:Většina spojů by měla být vedena po kapacitní rychlodrážní trati po Renneské.Tedy d-8 a10 ve vezájemném intervalu 3-3-4 min.,d-10 v provozu v prac.dny od 5-do 20 h do Lískovce.Z České by měla zůstat d-5(nejlépe 2xT) a 7 přeložit do Pisárek.
b)Posílení dopravy mezi hl.nádražím a Českou,linka 12(event.12/13) po 5 min.-nedostatečné.Cíl:interval 2,5 min. jediný slušný řešení linky 7,9,11,vyžaduje prohození konečných stanic u linek 9 a 11,zrušení 13 a posílení 12.To umožní c)
c)Vedení d-4 po Roosveltově a zavedení(dost potřebného) spojení Česká-Malinovského nám.Zároveň je to jedinný rozumný dostupný vední d-4 v centru města.Cestující z Obřan a Mas.čt. by sice museli přestupovat v obou směrech,ale častý 2,5 minutový interval by tento problém co nejvíc zpříjemnil.V budoucnu by se počítalo opět s d-4 přes nám.svobody.
d)Posílení kapacity tramvají na Lesnou od nádraží,změna vedení d-9 umožní nasazení 2xT na všechny kurzy a tento problém vyřeší.
e)Přímé spojení Komárov-Česká po 5min.Řeší d-12 ve zkráceném intervalu.Potřebné,kvůli BUS nádraží,Vaňkovce,Tescu a busům z Jihu(Tuřany,Chrlice ap.).
f)Nasazení 2xT na d-5(po výstavbě nové měnírny v Lískovci).Stále problém,šlo by max. 7-8 souprav,což by nemělo nějaký velký efekt,jedině kdyby jela d-6,nasadit K2,kdyby jela d-7 jen na Mendlák a do Pisárek,na d-5 nasadit 2xT.
g)Druhá možnost,při současném stavu vozového parku asi efektivnější je nasadit těch 7-8 souprav na d-3(případně na d-4 už jen K2P po 6-7 min.)a vyšťourat další 3 soupravy pro d-3.Umožní vést d-3 na Ečerovu a d-9 na Rakoveckou(aby ji od nádraží lidi nepouživaly a jezdily d-1).
h)Posílení dopravy na Novolíšeňskou.Jedině pomocí P8(či pod číslem 13) z Lískovce.Výhody dělený interval 3,5 min. v úseku Lískovec-Novolíšeňská,d-10 nechat na Nové sady(dát na ní sóla misto d-4).Aspoň by bylo využití pro atypický sóla(jako 1615,1589,1560).
Bylo to sice trochu dlouhé,ale toto jsou asi současný problematický místa na linkách tramvají.Toto by podle mě byl asi výchozý stav pro reorganizaci systému linek tramvají,který má hodně slabých míst.Zbytek by už stačil jen doladit a byl aspoň na 10 let pokoj.Samozřejmě přináší mnoho komplikací a investicí-výstavba měnírny v Lískovci,nutnost nasmlouvat větší počet vzkm u radnice,méně záloh(stále ještě ale zvládnutelné).
Ale přínos:Menší přeplněnost,kratší intervaly,zrušení nevyužitých úesku)d-7 ap.) by jistě tyto komplikace převážily.Spoje MHd,zvláště tramvaje jako páteřní systém MHD v Brně by měly jezdit mírně častějí než je potřeba jako motivace lidí proti používaní IGK po území města a přecpaný tram nikoho nevytrhnou.Taky by(mimo špičky) mělo být možný ve většině případu najít v tramvaji místo k sezení,což má pro lidi význam(četba novin ap.).
|