Nová tramvaj RT6-N2 pro dopravní podnik Praha
Od roku 1990 vznikal v ČKD projekt nového nízkopodlažního tramvajového vozidla odpovídajícího tehdejším světovým trendům. Vozidlo bylo poprvé představeno veřejnosti v roce 1993 pod označením RT6N1. V následujících letech bylo dodáno po čtyřech kusech sériových tramvají do dopravních podniků v Brně a Praze.V obou městech byly tramvaje provozovány v rámci zkušebního provozu, ale vlivem provozní nespolehlivosti nezískala vozidla schválení typu.
Dopravní podnik města Brna si v roce 2002 objednal v Pars nova a.s. částečné úpravy tramvaje č.1803 vedoucí ke zvýšení provozní spolehlivosti, ale ani toto dílčí řešení vzhledem k poruchovosti původní elektrické výzbroje nevedlo k podstatnému zlepšení. Koncem roku 2003 uzavřel Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. s Pars nova a.s. smlouvu o technickém zhodnocení tramvaje RT6N1 ev.č.101 a počátkem roku 2004 bylo vozidlo po silnici přepraveno do Šumperka.
Podstata technického zhodnocení spočívá v komplexnějším řešení včetně výměny původní trakční výzbroje ČKD za novou od firmy Cegelec a.s, typu CDC 1200NF včetně řídícího systému Cecomm. Firma Cegelec zároveň dodala regulátory hydraulických brzd typu EHB-CAN. Rovněž brzdy středního podvozku od firmy H & K byly nahrazeny novými brzdovými jednotkami od fi rmy DAKO - CZ, a.s. Třemošnice, a.s., kde byla provedena i repase původních brzd krajních podvozků. Při realizaci technického zhodnocení byly rovněž prováděny různé úpravy skříně, podvozků a komponentů, které vyplynuly z provozu a byly již provedeny i na brněnské tramvaji.
V průběhu prací vznesl zákazník DP Praha další požadavky, z nichž nejnáročnějším bylo umístění sběrače nad první nápravu. Vzhledem k tomu došlo ke kompletnímu přemístění všech přístrojů na střeše včetně zcela nově řešených nerezových van pro kontejnery výzbroje. Dalšími požadavky bylo doplnění okruhu hydraulických brzd elektrickým čerpadlem pro možnost vícenásobného odbrzdění, výměna elektricky výsuvné plošiny pro nástup a výstup vozíčkářů za mechanicky ovládanou, výměna pískovačů za pískovače Di-Elcom, výměna optického informačního systému, úprava ovládacího pultu řidiče (podle tramvaje typu KT8.N2), doplnění cyklovače stěračů, zásuvek 230 V pro úklid a servis, radiostanice atd.
Protože vozidlo nebylo několik let v provozu, musely se řešit při kompletaci tramvaje i další problémy – oprava nefunkčního kompresoru, výměna tlumičů podvozků, výměna kabeláže podvozků, renovace akubaterie, dílčí oprava laku atd. Z vozidla tak po ukončení celé akce zůstaly původní sedačky cestujících a krajní podvozky, u všech ostatních dílů došlo alespoň k minimální úpravě. Během měsíce srpna bylo vozidlo zkompletováno a v září 2005 po oživení byla provedena první jízda na zkušební trati v areálu Pars nova a.s.
Přeprava speciálním transportem do tramvajové provozovny Opravna tramvají Hostivař proběhla ve dnech 26. – 27. 9. 2005. Vozidlo o délce 27,6 m a hmotnosti 32,5 t bylo dopraveno vcelku na speciální silniční soupravě. Nadrozměrný náklad o celkové délce 37 m a hmotnosti 75 t přesáhl dosud zatím nejdelší transport tramvaje RT6N1 v lednu 2004 z Prahy do Šumperka.
V provozovně Opravna tramvají Hostivař je prováděno kompletní seřízení a následně bude vozidlo podrobeno všem zkouškám, které předepsal Drážní úřad. Po ukončení zkušebního provozu přejde tramvaj RT6-N2 do běžného provozu s cestujícími. Pokud účel celé akce, tj. zvýšení provozní spolehlivosti vozidla, bude splněn, dají se očekávat modernizace dalších vyrobených tramvají typu RT6N1.
Ing. Vladimír Beránek
obchodní manažer PARS NOVA, Šumperk
zdroj: Pars magazín 12/2005
http://www.parsnova.cz