Myslím, že nejvíce nebezpečná hra je hra s důvěrou a lidskou psychikou obecně, právo se dá bohužel uchopit nejméně deseti způsoby. Ono je velmi dobré vést korektní argumentaci, nepoužívat k ní „podpásové“ argumenty a dojít ke smysluplnému závěru. Základním předpokladem ovšem je, že diskuze musí někdy začít. Chápal bych i rozladění například z dlouhé doby řešení kauzy Myslivna a i tam se, vzhledem k zásadní změně situace, blýská konečně na lepší časy a možnost změny. Nicméně v této aktuální kauze byl problém, zdá se, vyroben ještě dříve, než se první autobus na TGP otočil. V žádném případě nemám ambice zpochybňovat autenticitu pořízených záznamů, i když osobní zkušenost, realizovaná v daném místě v říjnu a přibližně 12x včera večer, mi hlodajícího červíčka do hlavy nasadila. Můžu se pak ptát. Proč ani jednou nedošlo k podobné kolizní situaci? Proč se lze otočit z levého pruhu?
Vraťme se však na začátek a možná budu některé unavovat přehledem v níže uvedených bodech, které mohou být klidně oficiálním pohledem jedné strany. Zkuste o tom tedy, prosím, chvilku přemýšlet z této strany, i já se snažím velmi často přemýšlet, analyzovat a poučit se z argumentů a názorů jiných. - Otáčení autobusů na třídě Generála Píky je realizováno pouze v okrajové večerní době pracovních dnů a v nepracovních dnech, tedy NE v denní době a ve špičkách pracovních dnů. - Primárním impulsem pro změnu dopravního řešení byl požadavek městské části Brno-sever na vymístění autobusů z klidové zóny v ulicích Jugoslávská – Zemědělská a okolí základní školy Zemědělská. - Výsledek je pak kompromisem mezi osmi variantami řešení z pohledu Odboru dopravy MMB, společnosti KORDIS, i DPMB. Nemá tady teď smysl alibisticky prezentovat, zda z naší strany byly preferovány varianty s otáčením nebo bez něj. - Diskutované otáčení autobusů nepovažuji a ani jsem nikdy nepovažoval za vysněný ideál, nicméně respektuji výsledky jednání a dohodnutý kompromis. - Otáčení v neřízené křižovatce zákon nezakazuje. Pokud je časově omezeno pouze na dobu nižší intenzity provozu IAD, tak jsem přesvědčen, že při vhodném počínání řidiče nepředstavuje bezpečnostní riziko. Chápu, že se teď některým nahrne krev do hlavy, ale nepsal bych to, kdybych si to sám nezkusil a dnes neseděl v několika autobusech s řidiči, kteří to bravurně a s profesionalitou zvládli. Ne, netahal jsem jim za volant, ani nešlapal na pedály. - Stání autobusu v připojovacím pruhu regulérní samozřejmě není a případné vyrovnání času je možno realizovat v některé ze zastávek v rámci manipulační jízdy. Ve směru z centra není tato komunikace navíc tzv. okruhem, tj. se pro ni nevztahují omezující podmínky jako pro pás do centra.
Tolik „suchý“ přehled. Pojďme možná k dalším souvislostem. Jste tedy v situaci, kdy si něco zkusíte a za určitých podmínek to vyhodnotíte jako akceptovatelný kompromis. K této domněnce vás navíc vede i to, že na stejné ulici, jen o křižovatku vedle, se léta otáčejí noční autobusy, aniž by to řidičům někdo nařídil, i když mají stejnou vzdálenost na pseudo-kruháč. Nemám vůbec nic proti a taky vnímám, že v noci je ještě nižší provoz než večer. Nicméně ta mnohokrát zmiňovaná rychlá auta přece mohou přiletět i sem, obzvláště v hluboké noci. Proč tedy kolegové podstupují sami a dobrovolně takové riziko? Znovu opakuji, že nemám nic proti takovému otáčení, protože vnímám souvislosti a důvody, proč to kolegové dělají. Byl bych však rád, kdyby vnímání souvislostí a důvodů fungovalo i o křižovatku blíže k Brnu. Život je totiž moc barevný, než abych ho vnímal jen černobíle nebo jako jedničky a nuly. Stejně tak jsem před rokem očekával, že bude nějaká zásadní diskuze k otáčení na Tomkově náměstí, které také nepovažuji za žádný ideál. Směrů, které si tam řidič musí hlídat je více než na TGP. Možná jsem nebyl ve správný čas na správném místě, ale nezaznamenal jsem k mému překvapení žádné reakce. To co se však událo za poslední dva dny, kdy se na TGP vystřídalo možná dvacet řidičů, mi upřímně vyrazilo dech. Ne to, že se někdo ozval, tak to má být, jsem zastánce zpětné vazby a diskuze, ale tahle forma, rozsah, dopad a intenzita se mi zdá poněkud podivná.
Nemá smysl ani zmiňovat příklady od regionálních dopravců, kde dostanete cílovou zastávku, výchozí zastávku a co děláš a jak to uděláš mezi tím, je čistě tvoje věc, prostě nazdar a neprojeď moc nafty. Je také možné spekulovat, že primární útok nebyl ani zamýšlen proti DPMB, nýbrž proti městské části, ale o reálném výsledku jsme měli možnost se společně přesvědčit v mistrně provedeném díle TV Nova (reportáž splácaná pátým přes devátou, s věcnými chybami a chytáním za slovo). Kdyby totiž člověk přistoupil na tuto hru o chytání za slovo, tak přece může tvrdit: „Kde je psáno o odstavování autobusu v připojovacím pruhu? A naopak, zastávka Bieblova není umístěna v pravém pruhu, o kterém se v SJŘ píše?“ Ale tohle skutečně nemá smysl a věcnému řešení to nikterak nepomůže. Teď je to zralé na podrobný manuál: kde zastavit, kam najet, co udělat apod. Do SJŘ se běžně, na žádost řidičů nebo vozoven, doplňují informace, že v případě potřeby mohou zajet tam či onde. Proč zde vznikla zcela chybná představa, že by to v tomto případě nebylo možné? Tedy v tomto konkrétním případě o křižovatku dále nebo až pod Lesnou.
I když asi zase někoho nazlobím, tak jsem přesvědčen, že ve většině případů večer nebo o víkendu je možné se na TGP otočit. Prostě tam nemůžu přijet s heslem „jsem autobusák a kdo je víc, všichni couvněte a uhněte“. Většina z vás bude mít jistě řidičák a zažili jste v dopravě nesčetně situací. Každá z nich vyžaduje jinou citlivost v přístupu. Někdy je to o razanci, jindy o zdrženlivosti. Podobně nebezpečnou situaci jsme přece schopni vyrobit na desítkách až stovkách jiných míst nejen v Brně, pokud zvolíme nevhodný postup. Například při vyjíždění z jakéhokoliv zálivu, kde bych vystartoval a vytlačil souběžně jedoucí vozidlo na vozidlo protisměrné. Taky hned začneme křičet a volat po zrušení zálivů nebo zastávek? Drobná podobnost ve vytlačení auta do protisměru, jako na TGP, tam prostě je, ale jedná se pouze o jeden z možných příkladů, takže prosím nechytat za slovo.
Celá tahle kauza prostě oslabila úplně všechny. Místo aby byla vidět nějaká silná názorová linka na podporu veřejné dopravy, její preference, financování, obnovu vozového parku apod. a z toho plynoucí její vyšší konkurenceschopnost, tak se zde utápíme ve zveličování problémů a záměrném vytváření konfrontace, i když netvrdím, že žádné problémy nejsou. Kdo pak shrábne pomyslné body? Bohužel ani jedna strana zainteresovaná v této kauze. Je jen škoda, že tohle vysoce odborně vážené fórum dokáže za určité konstalace a v podání některých diskutujících, klesnout skoro na úroveň bulváru nebo tímto směrem alespoň posílat tipy. Přičemž drtivé většiny zde diskutujících si lze vážit jako lidí, kteří mají zájem a hlavně odborné znalosti, kterými by leckoho strčili do kapsy. Ale to už bychom byli zpět u hry s důvěrou, jako na začátku. Zapomeňte na fotky a videa a pojďme si to zkusit. Sorry za velmi dlouhý příspěvek nevábného slohu s odkazem na noční dobu, ale jinak to skutečně nešlo.
|