Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata



Odpovědět na téma Stránka 18 z 27    Přejít na stránku Předchozí  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 27  Další
Autor Zpráva
Offline
1546
06 lis 2009 10:30
Ha, to je toho za den...:-)

Johny: Na dostatečně podrobný rozbor nemám data a znalosti podniku, které vy, zevnitř, máte jistě lepší. Nicméně neexistuje pracovní proces, který by se nedal zefektivnit. Taky jsem nikde nenapsal, že by takovýto princip musel nutně fungovat na všech linkách. Jsou takové, na které by se to hodit mohlo, jsou takové, na které ne. Mimo to, existují i další způsoby, jak zkapacitnit linky. Některé provozní kapacity by se v době špičky daly například pronajmout od externích dodavatelů - outsourcing.

Ad. dublující se linky. Když jsem to psal, měl jsem na mysli konkrétně 56, která mi tu jezdí kolem domu. Obsluhuje v podstatě jedinou zastávku, Strnadovu, ostatní jsou obslouženy 58 a 78, taktéž ze Staré Osady. Našlo by se toho víc, ale nemám teď čas šmejdit po mapě a hledat. Zejména tam, kde jezdí nekolejová a kolejová linka společně, je prostor pro omezování té nekolejové s případným přestupem / odklonění nekolejové linky na jinou trasu a redukci jiné linky apod.

Ad David: Úspory z rozsahu jsou skvělá věc, ale obvykle jsou menší než náklady mrtvé váhy. Konkurenční prostředí se na linkách přirozeně nevytvoří, každý může mít jen svou linku, tvoří se ale při výběrových řízeních. Pokud nejsou na 150 let, jako u nás obvykle... Dotace samy o sobě nejsou důvodem neexistence konkurence. Například zemědělci jsou také dotovaní a jde o velmi konkurenční prostředí. Nemám info o tom, jak to funguje v Japonsku.


Offline
Uživatelský avatar

Zabanovaný
3619
26 srp 2007 15:26
Brno
Johnny5 píše:
... Poprosil bych tedy o nějaký příklad neefektivního dublování a pokud možno ne jeden. Díky.

Příklad dublování nemám, ale k těm konečným, musí-li cestující do Obřan linkou d-4. Nastoupí-li omylem (zezadu není rozlišeno) do spoje jedoucího na Maloměřický most téměř v čase spoje do Obřan (tj do spoje zpožděného), přijede na most a uvidí v dáli ujíždějící autobus a-75 a ve smyčce odstavené 2 vlaky linky d-4, a někdy i při vystupování najíždějící (a ujíždějící) další vlak linky d-4 (nezpožděný) na zastávku do Obřan (jen pár slušných řidičů vyčká na přestupující). Co si, Johnny, takový cestující, čekající ještě na další spoj do Obřan (tj druhý spoj linky d-4), pomyslí o efektivitě a kvalitě MHD v této části Brna? Nevybere si příště na cesty z této části do centra raději IGK?


Offline
Uživatelský avatar

Moderátor
7589
17 pro 2006 22:32
Brno
Johnny5 píše:
...

jasné, stručné, výstižné

_________________________________
7375 -> 7467 -> 7653 -> 7812 -> 7614 -> 7474 -> 7438 -> 7474 -> 7436 -> 7474 -> 7074 -> 7087 -> DAF LF55


Offline
Uživatelský avatar

3731
28 úno 2006 19:00
MartinV píše:
Pepola: nevím, jestli to vyznělo jako výmluva, ale tou jinou kulturou bylo myšleno to, cos napsal. Jsou pracovitější, více si váží svého i toho ostatního. Zatímco my (myšlen náš národ) si vážíme jen toho svého (opravdu svého).

Chtěl jsem to trochu odlehčit, ale přesně tak jsem to pochopil. Ta jejich disciplína a pracovní nasazení je neskutečná!
Myslím, že nejen na nás, ale i na jiné ne-Japonské státy ( např. i Německo) je to nepřenosné. Holt, Hókaidó nám tu nikdy jezdit nebude...Bohužel.


Offline
Uživatelský avatar

6989
15 dub 2008 16:23
Žlutý kopec
Pepola: nevím, jestli to vyznělo jako výmluva, ale tou jinou kulturou bylo myšleno to, cos napsal. Jsou pracovitější, více si váží svého i toho ostatního. Zatímco my (myšlen náš národ) si vážíme jen toho svého (opravdu svého).


Offline
Uživatelský avatar

3731
28 úno 2006 19:00
MartinV píše:
DJ: ale v Japonsku jsou zcela jiní lidé (jiná kultura), oni zkrátka přemýšlejí v tomhle směru jinak (a možná lépe).

To nejsou výmluvy.
Kolika z Vás by se líbila dovolená v rozsahu 14 dní? A pracovní týden v rozsahu šesti dní?
Proto během těch 14 dní tak šíleně fotí z pěti foťáků naráz a každou sobotu si ožerou držku při kamarádském hromadném prohlížení fotek... sarcastic
(Viděno v jednom seriózním dokumentu)


Offline
Uživatelský avatar

2778
07 kvě 2008 20:25
Čebín
Johnny5 píše:
Ještě jeden pohled k uvedenému.... Profil poptávky po VHD je minimálně v Brně značně deformován kumulovanou špičkou před osmou hodinou ranní (školy, úřady, firmy). V této době nelze s jistotou zaznamenat na konečných "dlouho" stojící vozy, protože jsou vyrovnávací časy zkráceny na minimum, což je mnohdy terčem kritiky a přestávky nejsou samozřejmě poskytovány vůbec. Je totiž třeba zajistit s maximem dostupných vozidel co nejvíce odjezdů na linkách, tedy v kratších intervalech než je tomu v ostatních špičkových částech dne (viz velká část JŘ). Touto "kritickou" hodinou jsou postiženy průřezově všechny typy dopravy, vyjma lodní (to kdyby tu byl nějaký rejpal e_smile). U autobusů existuje ještě o něco mírnější špička odpoledne (cca 13:30 - 15:00 hod.). Takže pokud je třeba k provozu určitý počet vozidel v maximální špičce, tak co s nimi mimo ni? Jedna varianta je poslat všechny "nepotřebné" do vozovny a vozy honit přes konečné ve smyku na ruční brzdu a samozřejmě střídat řidiče. Druhá varianta je poslat pouze část "nepotřebných" vozů do vozovny na drobnou údržbu a druhou část vozů ponechat na konečných pro poskytování přestávek řidičů na vozech a také jako jistou rezervu pro vykrývání nepravidelností provozu mnohdy se značným rozptylem, především z důvodu nízkého stupně preference MHD. Ano, může tedy nastat například den kdy na Novolíšeňské uvidím stát čtyři trolejbusy, ale hned ten další den při stejném jízdním řádu tam bude ve stejné době stát pouze jeden nebo žádný. Vzhledem k tomu co vidím dnes a denně na silnicích, tak se kloním ke druhé variantě, pro o něco větší provozní jistotu v zajišťování odjezdů z konečných. Samozřejmě ještě existuje hypotetická třetí varianta, která by představovala ignoraci maximální ranní špičky, což by umožnilo snížení potřebného počtu vozidel a logicky i úsporu nákladů, ale je zrovna tohle ta správná cesta? Poptávané snižování nákladů tedy musí začít nejdříve na straně vytvoření řady předpokladů pro efektivní fungování dopravní firmy v jakémkoliv městě, například: opravdu účinná preference MHD -> reálné zvýšení oběžné rychlosti -> úspora dopravních jednotek -> úspora nákladů. Jednoduché a možná pro někoho i líbivé rozbíjení monopolu by za současné situace nemohlo přinést zhola nic. I když dobrý marketing zdůvodní a ospravedlní skoro vše, že?

Možná mám až moc růžové brýle, ale obecné konstatování o "dublujících se linkách" moc nechápu a těžko hledám příklady. Poprosil bych tedy o nějaký příklad neefektivního dublování a pokud možno ne jeden. Díky.


Ty jo ty mi mluvíš přímo ze srdce ;-) Nemám co bych k tvému ,byť delšímu, příspěvku řekl. Pokud to ještě někomu nebude dostatečně jasné ať laskavě jde brečet jinam...


Offline
302
14 úno 2007 21:02
BM, Černá Pole
marecek.00 píše:
.... smyčky jsou nacpané nicnedělajícími stojícími vozy, dublují se linky, .....
Ještě jeden pohled k uvedenému.... Profil poptávky po VHD je minimálně v Brně značně deformován kumulovanou špičkou před osmou hodinou ranní (školy, úřady, firmy). V této době nelze s jistotou zaznamenat na konečných "dlouho" stojící vozy, protože jsou vyrovnávací časy zkráceny na minimum, což je mnohdy terčem kritiky a přestávky nejsou samozřejmě poskytovány vůbec. Je totiž třeba zajistit s maximem dostupných vozidel co nejvíce odjezdů na linkách, tedy v kratších intervalech než je tomu v ostatních špičkových částech dne (viz velká část JŘ). Touto "kritickou" hodinou jsou postiženy průřezově všechny typy dopravy, vyjma lodní (to kdyby tu byl nějaký rejpal e_smile). U autobusů existuje ještě o něco mírnější špička odpoledne (cca 13:30 - 15:00 hod.). Takže pokud je třeba k provozu určitý počet vozidel v maximální špičce, tak co s nimi mimo ni? Jedna varianta je poslat všechny "nepotřebné" do vozovny a vozy honit přes konečné ve smyku na ruční brzdu a samozřejmě střídat řidiče. Druhá varianta je poslat pouze část "nepotřebných" vozů do vozovny na drobnou údržbu a druhou část vozů ponechat na konečných pro poskytování přestávek řidičů na vozech a také jako jistou rezervu pro vykrývání nepravidelností provozu mnohdy se značným rozptylem, především z důvodu nízkého stupně preference MHD. Ano, může tedy nastat například den kdy na Novolíšeňské uvidím stát čtyři trolejbusy, ale hned ten další den při stejném jízdním řádu tam bude ve stejné době stát pouze jeden nebo žádný. Vzhledem k tomu co vidím dnes a denně na silnicích, tak se kloním ke druhé variantě, pro o něco větší provozní jistotu v zajišťování odjezdů z konečných. Samozřejmě ještě existuje hypotetická třetí varianta, která by představovala ignoraci maximální ranní špičky, což by umožnilo snížení potřebného počtu vozidel a logicky i úsporu nákladů, ale je zrovna tohle ta správná cesta? Poptávané snižování nákladů tedy musí začít nejdříve na straně vytvoření řady předpokladů pro efektivní fungování dopravní firmy v jakémkoliv městě, například: opravdu účinná preference MHD -> reálné zvýšení oběžné rychlosti -> úspora dopravních jednotek -> úspora nákladů. Jednoduché a možná pro někoho i líbivé rozbíjení monopolu by za současné situace nemohlo přinést zhola nic. I když dobrý marketing zdůvodní a ospravedlní skoro vše, že?

Možná mám až moc růžové brýle, ale obecné konstatování o "dublujících se linkách" moc nechápu a těžko hledám příklady. Poprosil bych tedy o nějaký příklad neefektivního dublování a pokud možno ne jeden. Díky.


Offline
Uživatelský avatar

2009
28 čer 2007 16:54
Výmluvy. Jde jen o správné nastavení a vymáhání okrajových podmínek. Srovnej si funkčnost venkovské veřejné dopravy v JMK a v kraji Vysočina - tady ten rozdíl dělá taky jiná kultura?


Offline
Uživatelský avatar

6989
15 dub 2008 16:23
Žlutý kopec
DJ: ale v Japonsku jsou zcela jiní lidé (jiná kultura), oni zkrátka přemýšlejí v tomhle směru jinak (a možná lépe).


Offline
Uživatelský avatar

2009
28 čer 2007 16:54
marecek.00 píše:
Potíží je, že korupce je náš poměrně specifický problém, o kterém doufám, že bude poměrně brzy poměrně brzy vyřeší. Ale jde v zásadě o anomálii.

Nemusí dojít ke korupci na to, aby ty neefektivity vznikly - stačí pouhý nezájem. Pak se začnou peníze ztrácet u monopolisty i u soukromníků prostě proto, že to jde.

Navíc si dost dobře nedokážu představit soukromníka, který by dokázal přinést podstatné úspory na městských linkách, protože je jich opravdu hodně. Pokud se to nějak rozdělí, zvednou se náklady o zaniklé úspory z rozsahu, a taky je potřeba ošetřit všechny detaily, aby se nestalo něco podobného tomuhle.

Pointa je ta, že na "trhu" jako je poskytování (dotované) MHD se samo od sebe nezformuje nic, co by připomínalo konkurenci - k tomu je potřeba osvíceného vedení, které přirozené okrajové podmínky zdeformuje tak, aby ten konkurenční trh mohl vzniknout a hlavně se pak udržet - ovšem někdo, kdo dokáže tohle, jistě dokáže i udržet monopol na uzdě.

Citace:
Zato neefektivita monopolu je věc, kterou ještě nikdy nikdo nikde na světě dlouhodobě vyřešit nedokázal.
Slyšel jsi už o japonských železnicích?


Offline
1546
06 lis 2009 10:30
To já samozřejmě chápu a je mi jasné, že být ve svém je prostě pohoda. Člověk to zná a ví.
Nicméně faktem je, že prostě hromadná doprava musí zlevnit. Zrovna jsem byl ve statistikách ČSÚ, tak jsem se mrkl i na náklady. Za posledních 5 let klesly nominální ceny aut o 29 %, cena jejich provozu stoupla o 11 %, zato cena hromadné dopravy stoupla o 30,4 %. Inflace celková byla 20 %, takže cena MHD na rozdíl od cen jakékoliv jiné dopravy rostla nadproporčně s inflací. I provoz aut (= benál a opravy) vlastně reálně zlevňuje. Zato MHD reálně zdražuje a ze "socky" brzo bude docela exkluzivní záležitost, nadneseně řečeno, samozřejmě :)


Offline
Uživatelský avatar

865
14 lis 2007 11:01
Brno-Juliánov
Videl bych to na fifty fifty. Ono je to pro ridice docela dulezity mit svuj pridelenej vuz. Vzdyt je to ta jeho kancelar. Kdyz sem si delal pruzkum, tak nejvic ridicum vadi prave toto. Ze i kdyz maji prideleny vuz, tak ho az tak casto nevidi. A i to je jeden z dusledku proc vozy MHD tak vypadaji.

_________________________________
Naděje umírá poslední!


Offline
1546
06 lis 2009 10:30
Neptal jsem se, jestli by ušetřené peníze šly řidičům, ale co by na to řidiči řekli.

Říkal jsi, ještě že nejsem ve vedení. Takže se ptám takto.


Offline
Uživatelský avatar

865
14 lis 2007 11:01
Brno-Juliánov
Opravdu si myslis ze ustrene penize by sly ridicum?
To by byl stejnej vysmech jak u listku u ridice, rozdil 8 kc a ridic ma jednu sarcastic

_________________________________
Naděje umírá poslední!


Offline
1546
06 lis 2009 10:30
A teď by mne zajímalo, jak by se k tomu řidiči postavili, kdyby jim byla nabídnuta možnost. Buď zůstat každý ve svém voze za stejno, nebo střídat, ale mít dejme tomu +10% na platu.


Offline
Uživatelský avatar

865
14 lis 2007 11:01
Brno-Juliánov
marecek a ZGHK
Nezapomneli jste na to ze ridici jsou take lide??? a ne stroje :pray:
Kdo by ti potom takovou praci delal? Musite myslet trosku vic do hlouby problemu a ne jen na papire.
Zaplat panbu ze nejste ve vedeni podniku #-o

_________________________________
Naděje umírá poslední!


Offline
1546
06 lis 2009 10:30
Potíží je, že korupce je náš poměrně specifický problém, o kterém doufám, že bude poměrně brzy poměrně brzy vyřeší. Ale jde v zásadě o anomálii. Zato neefektivita monopolu je věc, kterou ještě nikdy nikdo nikde na světě dlouhodobě vyřešit nedokázal. Řešitelnost těch dvou problémů je na úplně jiné úrovni.


Offline
Uživatelský avatar

2009
28 čer 2007 16:54
marecek.00 píše:
David: to nejsou hloupé poučky, takto prostě věci fungují. Monopolní podniky bez konkurence jsou z principu věci neefektivní. Ono se sice zdá, že pokud podnik nemá důvod generovat zisk, může být levnější, ale to je jenom jednoduchý pohled. Ano, krátkodobě to takto může fungovat a je to znát i na znárodňování podniků, které jsme v historii mnohokrát různě viděli. Opravdu potom může nastat poměrně pěkný odpich, ten se ale velmi rychle zastaví. Podnik přestává být efektivní, přestane implementovat moderní technologie snižující náklady a vše začne být dražší i když zisk není generován. A vidíme to přeci na každém kroku. V kapse máme na správu drahé papírové šalinkarty, smyčky jsou nacpané nicnedělajícími stojícími vozy, dublují se linky, kupují vozy bez výběrových řízení, kupují se dražší vozy, i když jsou na trhu levnější... mám pokračovat? Takto nefunuguje efektivní podnik. Je možné jej osvíceným vedením přivést k efektivitě, ale zase jen nakrátko, za 10 let se budeme bavit o tomtéž.

Fajn. Představme si situaci, kdy provoz musí být dotován a budou ho 100% zajišťovat soukromníci, kteří nad sebou nebudou mít ono osvícené vedení. Co je pak bude nutit k efektivitě a inovacím, když už mají své jisté? Strach z neúspěchu v dalším, férovém VŘ? Ale už je opět projev osvíceného vedení ze strany města, a pochybuju, že by bylo snazší udržet město nezkorumpované, když budou dostávat politici i úředníci pozornosti od dopravců...


Offline
Uživatelský avatar

163
26 črc 2006 15:05
Mauricio: V žalostném. Stačí týden kdy vůz nemá pána...


Offline
9987
15 led 2005 23:41
Pokud člověk cestuje z vozu na vůz, má tendenci se o nic nestarat a ty vozy tak pak vypadají.

Stačí se podívat, v jakém stavu jsou některé záložky. Nevím, jak u vás, ale u nás bych si asi nedovolil do žádné záložky vlézt a ihned odjet... A to včetně vozů C954.


Offline
Uživatelský avatar

163
26 črc 2006 15:05
ZGHK píše:
Ok, tomu rozumím, ale pokud by si při nějaké maximálně 12 hodinové směně a tedy dvou půlhodinových přestávkách (platí to tak ještě?) řidič dvakrát vyměnil stroj, což by se vším všudy trvalo tak deset minut, ušetřilo by se 2*20 minut zbytečného postávání na konečných. To už by se mohlo pozitivně projevit v počtu nasazených vozidel na lince...

Na převzetí vozu ale budeš muset dát nějaký čas do vzoru a ten se taky musí zaplatit (nemůžeš ukrajovat čas z bezpečnostní přestávky). Nehledě na to, že řidič by byl štěstím bez sebe stát pak půl hodiny na mrazu jak bezdomovec...


Offline
Uživatelský avatar

2578
05 úno 2007 18:12
Malečkův rajón
Demon píše:
Vyjdeme-li z toho, že to nejdražší na provozu tramvaje je plat řidiče, může být taková úspora i poměrně kontraproduktivní...

Jo, lidská práce je drahá. Ale rozjet tramvaj je taky drahé.

_________________________________
Mrtvole je naprosto fuk, kdo tu válku nakonec vyhraje! - Yossarian Yossarian

Můj nový web o severním okolí Brna


Offline
Uživatelský avatar

361
28 dub 2006 11:37
stověžatá
ZGHK píše:
Asi jste nechtěl říci, že každý exemplář vyžaduje své(ho) řidiče, co? :roll:
Nechtěl a ani jsem to neřekl. [-X
ZGHK píše:
...pokud by si při nějaké maximálně 12 hodinové směně a tedy dvou půlhodinových přestávkách (platí to tak ještě?) řidič dvakrát vyměnil stroj, což by se vším všudy trvalo tak deset minut, ušetřilo by se 2*20 minut zbytečného postávání na konečných...
Vyjdeme-li z toho, že to nejdražší na provozu tramvaje je plat řidiče, může být taková úspora i poměrně kontraproduktivní...


Offline
340
21 dub 2009 20:30
chat-maniac píše:
tak co třeba pokaždé prohlédnouzt vůz, když ho přebereš, jestli to kolega někde neodřel, jestli všechno funguje (jsou kolegové, co ti nic neřeknou) usadit se, nastavit špígle, sedačku, ... , vypsat novej výkaz, vybalit si kabelu, pak to zas všechno zbalit. tím se ti časový náskok smazává, ba dokonce to jde do mínusu, zkus si to někdy, hlavně když máš zpoždění ;-) a co teprva ten stres, aby sis všechno pobral, stačil vypsat, nezapoměl na něco...
zkušenosti z prahy nemám, nevím jak to tam funguje


Ok, tomu rozumím, ale pokud by si při nějaké maximálně 12 hodinové směně a tedy dvou půlhodinových přestávkách (platí to tak ještě?) řidič dvakrát vyměnil stroj, což by se vším všudy trvalo tak deset minut, ušetřilo by se 2*20 minut zbytečného postávání na konečných. To už by se mohlo pozitivně projevit v počtu nasazených vozidel na lince...

Je mi jasné, že je to takový hodně teoretický modelový příklad, ale snad je jasné, co tím chci říct.


Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 673 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 27  Další

Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Právě je 22 pro 2024 15:02
Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Fórum běží na systému phpBB
Pro BMHD.cz vytvořil mceza | © 2011-12 [mceza.com]