ad Izzy & trolejbusové vyhýbky - poopravil bych poněkud troufalý výraz "funguje" a nahradil slovním spojením "je v provozu"
V zásadě se trolejbusové vyhýbky stavějí takto:
- klasické "proudové" vyhýbky (jediná na trati je ještě stále u komínské vozovny, ve vozovnách je jich stále dost) fungují známým způsobem - zopakuji pro zapomnětlivé: u vyhýbky je cedulka O-Z nebo Z-O (
Otevřený směr -
Zavřený směr či naopak). Pokud chcete jet do otevřeného směru (obyčejně je nastaven tam, kde se předpokládá častější jízda), stačí pouze při průjezdu vyhýbkou minimalizovat odběr vozu (vyšlápnout jízdu, příp. vypnout topení) a vyhýbku projet. Pokud jedete do zavřeného směru, je třeba naopak výrazně odběr proudu zvýšit, což se dělá našlápnutím jízdy a zároveň sešlápnutím vzduchové brzdy (u 21/22Tr přitáhnutím páky ruční brzdy), aby vůz nezrychloval. V kopci se dá našlápnout i bez brzdy.
-vyhýbky ESKO (jedno jaký podtyp) nebo u Antroposu jediné brněnské Elektroline lze stavět hned několika způsoby:
-jednak "klíčenkou", teda oním ovladačem, o kterém psal Izzy. Funguje na infra a má dvě tlačítka - červené, žluté. Po zmáčknutí červeného tlačítka se přestaví pouze vyhýbka s červeným LED ukazatelem, žlutým tlačítkem se přestaví jen vyhýbka se žlutým LED displejem. To je kvůli tomu, aby když jsou dvě vyhýbky za sebou, tak každá má jinou barvu, aby jste si mohli nastavit každou zvlášť. Jeden stisk = přestavení vyhýbky. V současné době se tento způsob již v běžném provozu nepoužívá a klíčenku má jen ten, kdo si ji kdysi uhamounil, ukradl nebo ji má protekčně. Klíčenka je však nepostradatelná u muzejních vozů.
-přestavení vyhýbky pomocí RISu. Funguje na indukčním principu. Pravým sběračem je veden kabel k vysílači "BSV" (jedná se o jakousi cívku), který je na spodní straně sběrače asi 10 cm před botkou. Snímač (podélná dvojitá lišta zavěšená těsně nad pravým trolejovým drátem) je umístěn před každou vyhýbkou v dostatečné vzdálenosti (minimálně cca na délku dvou vozů od vyhýbky). Pomocí tohoto systému se dají stavět vyhýbky dvěma způsoby: ručně předvolením - zmáčknutím šipek na palubním počítači, nebo automaticky - musí být ovšem nastavena linka a kurs. Počítač sám si podle polohy a dat z vozu vyhodnocuje, u které vyhýbky vůz je a kam jede.
-pro zajímavost - specielním případem jsou vyhýbky v komínské vozovně - na vjezdu za bránou je jedna vyhýbka ovládaná elektricky z vrátnice, v dílnách dole pak na úseku se 100 V jsou dvě vyhýbky ovládané elektricky pomocí tlačítek na zdi.
A konečně, nesmíme zapomenout na vyhýbky, které se nedají přehodit vůbec. Zde pomohou rukavice a dobré oko při trefování botek na trolej