Naprosto souhlasím, že silnice by měla být k dispozici všem a to v odpovídající kvalitě. Nicméně v tom je první celkem zásadní potíž: silnice ve městě je holt místem, kde to, co je pro jednoho kvalitní, nemusí být kvalitní pro druhého. Viz třeba ten zmíněný úsek Kouničky - pro lidi za volantem to je vysloveně kvalitní ulice, protože se po ní dá jet rychle. Na druhou stranu lidi na dvou nohách je vysloveně nekvalitní, protože přecházení tam stojí za starou bačkoru. Z druhého konce se dá vzít taková Renneská, která je díky plně oddělenému tramvajovému pásu jednou z nejkvalitnějších pro lidi v šalinách, ale holt to už není kvalitní tepna pro lidi v autech, jako tomu bývalo dřív.Všechny tyto problémy se dají řešit i jinak než, tedy když ne pásy, tak umělými zúženími a šikanami. Konkrétně na té Kounicově to může být například přechod krytý semaforem, kde se auta zdržují opravdu jen v okamžiku, kdy někdo přechází. Srovnání s Renneskou není fér, protože Renneská je plně nahraditelná hned dvěma ulicemi, přičemž jednou vysoce komfortní.
A ještě druhá věc k těm všem: tento lehce propagační obrázek hezky ukazuje, kolik že lidí je v kterém druhu dopravy. Pokud se to vezme na prostý počet i vybrané daně, vedou v každé využívané "tramvajové" ulici se dvěma pruhy pro gumokolní dopravu právě kaštani. Proč by se tedy měli autíčkářům přizpůsobovat?Nikdo se nemá nikomu přizpůsobovat, všichni jak tu jsme jsme plátci daní a město, potažmo stát by při navrhování silnic měli udělat maximum pro to, aby byl maximálně spokojen každý z nás. Tedy maximum pro šaliny, pro cyklisty (ostatně cyklostezek je zoufale málo a jsem samozřejmě pro jejich maximální výstavbu, jen nevím kdo bude čichat ty emise od stojících kolon) i pro auta.
Zavření a zúžení tahů je cestou k [i]o něco delším zácpám, na kterých se ale dlouhodobě podílí
méně aut. Cestou k
větším[i], tedy delším a širším zácpám je naopak otevírání a rozšiřování tahů.Já tedy znám ve svém okolí poměrně dost lidí, kteří ze zásady nejezdí MHD, ale autem a mohu Ti naprosto garantovat, že ani jeden z nich nepřesedlá z auta do MHD kvůli tomu, že jsou delší zácpy. Jediný a jasný důvod je tam šílená kultura cestování, několikeré přesedání a v některých případech i vzdálenost zastávek od domu, komu by se chtělo šlapat nějakých 400 metrů, když může mít auto zaparkované před domem, že... Mimochodem, na webu byl nějaký výpočet, přišel mi docela reálný, že každé zastavení a rozjetí auta znamená konkrétně pro naše auto spálení 1/40 litru benzínu. Pronásob to počtem aut, které musí na různých zúženích zatavit a vyjde krásná hodnota. To jsou ty přebytečné emise, které by tu vůbec nemusely být, kdyby se jezdilo plynule.
Citace:
lidé stojící v zácpě nic nevyprodukují, klesá tím HDP i životní úroveň (méně volného času), klesá výběr na daních
Nějaký zdroj na podporu tohoto tvrzení by nebyl? Bez něj fakt netuším, jestli je blíž skutečnosti tvoje tvrzení, anebo toto: lidé, kteří dnes tráví část své pracovní doby sezením za volantem v zácpě to dělají proto, aby uspokojili nějakou poptávku. Pokud v zácpách sedět nebudou, stoupne produktivita v celém odvětví, aniž by se zvýšila poptávka, což vyvolá tlak na propuštění části lidí, co si takto dnes vydělávají na živobytí.Asi tak první semestr libovolné ekonomky. Pro ekonomiku je lepší vysoká produktivita práce, nikoliv nízká za cenu vysoké zaměstnanosti, tohle byl v podstatě princip socialistického hospodářství jak jsme dopadli. Mimo to, pokud vím, řidičů je (nebo alespoň před recesí byl - to se zase vrátí) trvalý podstav, takže tohle asi není až tak moc třeba řešit. Mimo to, rád bych zdůraznil, že veškeré firemní náklady a vícenáklady jdou vždy na vrub konečnému spotřebiteli a těmi jsme my všichni. Takže jakékoliv náklady způsobené zdržováním a tím pádem zdražování přepravy zaplatíme my všichni. Ne že by to bylo moc, ale když se to rozpočítá... Dneska se brojí proti zvýšení DPH o procento, tady si myslím, že to může klidně udělat i víc.
Ad emise: kde bereš tu jistotu, že se celkově emise zhoší? Když je auto méně výhodné, nechá ho několik lidí doma a přesedne na šalinu. Nebo si najdou nějakou jinou cestu, často rychlejší, nebo plynulejší, než tu původní (člověk by se až divil, kolik takových po Brně je ;)).ad. výše, neznám člověka, který by to udělal a mimo to, tou jinou cestou přesouváme dopravu do míst, kde nemá být, krásným příkladem je třeba známá objížďka Tomkova náměstí přes garáže (Dolnopolní -> Marie Kuncové, pokud to neznáš, projíždí se tam přes účelovku určenou pro majitele tam umístěných garáží)
Radary (klasické i úsekové) jako nástroj vynucení dodržování rychosti se mi nelíbí. Odpoutávájí pozornost řidiče od situace před ním k ručičce rychloměru, blikajícím rychlíkům na kufru a případně k dopravním značkám. A i přes to vynucují pouze dodržování nejvyšší povolené rychlosti, nikoliv rychlosti přiměřené! Vhodná stavební zklidňovací úprav (ano, u MZK příčný práh skutečně vhodný není) oproti tomu netahá oči řidiče od situace před sebou, vynucuje přiměřenou rychlost přirozeně a pro všechny, včetně těch s myšlením ve stylu "plná čára není zeď".Ano, netvrdím, že radar je ideál a já je taky nemám rád, na druhou stranu udrží na rozdíl od šikan a zúžení plynulost dopravy.
Táborská a Minská (+ Veveří k Nerudově) jsou moc úzké na to, aby pojaly vedle tramvajového pásu ještě dva pruhy pro auta. Minská se vyřeší se znovuotevřením Hradecké sama. Táborskou by mohlo zlepšit zjednosměrnění pro auta, ale danou oblast neznám dostatečně dobře.
Na Táborské není problém oddělení pruhu pro auta a šaliny, problémem jsou zastávky. V úseku po Otakara Ševčíka se nedá nic dělat, navíc ta jedna šalina za 10 minut je ještě snesitelná (mimochodem ve špičce se tam ale pěkně zdrží v kolonách), problémem je zastávka Dělnický dům, kde je zastávka přímo u světelné křižovatky. Je tam plno místa na klasické laloky (a neříkej mi, že projektant není schopen vytvořit i pro šalinu lalok, ostatně v Praze jsem takový už viděl a neměl jsem pocit, že by to činilo zvláštní potíže, ostatně česká legislativa na to zná i speciální značku) a jezdí tam neskutečné množství spojů, viz idos.cz a odjezdy ze zastávky. Každý spoj se na zastávku dostane když svítí zelená (logicky, dřív ho tam před ním stojící auta nemohou pustit), takže než zastaví, naloží/vyloží je obvykle po zelené, takže každá zastávka těch spojů, co tam jezdí ve špičce po minutě-dvou, zablokuje celou silnici na dobu výstupu a nástupu, ale i na dobu celé červené. Katastrofa.