mh píše:
Třeba k tomu řekne své i Johnny5, který toho byl součástí..
Musím uznat, že tohle je teda výzva, která se nedá ignorovat
I když po 3 dnech to už není moc do kategorie Aktuality.
Nechci být protiva, ale "freekey-ho" zpráva mi tak trošku zavání "mediálním hnojíčkem". Nikomu neberu jiný názor nebo slabší orientaci v daném tématu, od toho jsou diskuzní fóra, aby se tam názorově jiskřilo, ale pokud mám x domněnek a téměř vždy si vyberu tu negativní variantu v hodnocení, tak to považuji spíše za zaujatost než za snahu se něco dozvědět nebo o tom jen objektivně pokecat. Ale konkrétněji:
freekey píše:
Celou noc jsem sledoval dění v Brně a rozhodně to nebyly nemocnice, co dostávalo přednost. Hasiči před řešením téhle události hlavně čerpali:
- golfové hřiště
- sklepy v Bystrci
- sklepy na Štefanikove
Docela mě dostala ta priorita golfového hřiště před spoustou jiných událostí.
Až později v noci se řešila doprava a evakuace dětí.
O prioritách hasičů nemám povědomost, takže tohle řešit neumím, i když na to jistý názor mám.
freekey píše:
Otázka je kde všude se stala to kolabovala. Jestli za to mohli jen hasiči nebo třeba i DPMB:
- během noci minimálně jednou zkolaboval RIS
V noční době 22:55 - 23:45 hod., tedy až po zásadní večerní kalamitě, došlo k výpadku zobrazování polohy vozidel na mapě včetně identifikačních znaků (kurz, linka).
Spojení RS bylo zachováno. Oprava provedena příslušnou hotovostí pracovníků ve velmi krátkém čase.
freekey píše:
- během noc minimálně jednou nefungovali RDST
Několikrát v roce (3-4x) dochází k údržbě rádiové sítě, kdy přibližně na 30-40 minut není spojení prostřednictvím RS. Je to vždy v noci před pracovním dnem mezi spojeními nočních busů u Hlavního nádraží. Vždy na tuto noc je výpravnami poskytnut seznam nočních řidičů s jejich
mobilními telefony pro spojení s dispečinkem. Zrovna v osudnou noc byla údržba plánována ihned po půlnoci, ale s ohledem na vývoj v dopravě (stojící tramvaje na Hlinkách a všude kolem) byla operativně posunuta o dvě hodiny později.
freekey píše:
- dispečink se nedokázal vyrovnat s množstvím požadavků a čekalo se na vyřízení požadavků řidičů třeba i přes 20 minut
Tohle je prostě realita, která nastala a není možné ji vůbec ovlivnit. Pokud se v průběhu 20 minut zastaví doprava na desítkách míst, dojde k poruchám vozů a každý řidič si zcela logicky požádá o hovor, tak není možné hovory ihned odebírat. Velké množství vody se taky nevejde do kanálů, potoků a řek a nikoho to v takové situaci nepřekvapí, tak proč tohle ano? Tento kritický stav trval
přibližně 90 minut (cca 19:15 - 20:45 hod.). Pokud by šlo o život je možno zvolit prioritní žádost, která posune žádost na 1. místo a to už vlastně "mh" správně psal. Díky
freekey píše:
- nějakou dobu nebylo spojení s výpravčím v Medlánkách
V areálu Medlánky bylo při bouřce přerušeno telefonické spojení, RS fungovala pouze u tramvají. Autobusy byly řešeny prostřednictvím mobilního telefonu.
freekey píše:
A teď si dovolím malou úvahu (protože nevím jak to skutečně bylo):
Ve chvíli kdy nastala nějaká mimořádná událost blokující dopravu, stiskl řidič tlačítko s požadavkem na dispečink DPMB. Protože ale požadavků bylo mnoho a schopnosti dispečinku jsou minimální (i při normálním běžném provozu má mnohdy problém vyřešit banální problém), k povolávání HZS docházelo s velkými zpožděními (dispečink je mnohdy schopen převzít od řidiče požadavek na hasiče a po 20ti minutách se mu ozvat, jestli má ty hasiče opravdu volat
). Operační středisko hasičů postupuje zhruba stejně špatně, události řadí do fronty a řeší je postupně bez určování priority. Pozdním nahlášením od DPMB se tak požadavek posouvá.
Právě tahle pasáž je motivem mého označení "mediální hnojíček". Jako všude nemusí být ani tady vždy a vše stoprocentní, protože tuhle práci dělají také jenom lidé. I svá dopravní řešení bych při zpětném hodnocení někdy udělal jinak a lépe. Ale každé z rozhodnutí je poplatné
konkrétní situaci a konkrétním okolnostem. Snahou by tedy mělo být, aby se každé rozhodnutí co nejvíce blížilo nedostižnému ideálu. S vědomím možností jak technických tak i lidských jsem přesvědčen, že středečnímu večeru předejít nešlo. Na takovou situaci se předem není možné připravit, pouze se její dopady snažit minimalizovat a to se s plnou odpovědností dělalo.
freekey píše:
Mohlo to tedy klidně vypadat nějak takto (je to jen příklad ze zkušeností s DPMB a HZS):
0:00 - požadavek řidiče na spojení s dispečinkem DPMB
0:10 - Dispečink reaguje
0:12 - Dispečink posílá na místo svoje lidi
0:25 - Dispečer na místě
0:30 - povolání dráteníků
0:50 - dráteníci na místě, zjišťují, že to neumí sami vyřešit a požadují hasiče
1:00 - dispečink povolává hasiče
1:05 hasiči zařazují požadavek do fronty
1:35 hasiči vyjíždějí k místu události
1:40 hasiči jsou na místě
Jenže ono to takhle zrovna v případě Hlinek nevypadalo. Hovor řidiče tramvaje a dispečinku o spadeném konári na trolej byl navázán do 1 minuty od přihlášení, protože to bylo ještě na začátku těch 90 minut. Ihned jsou vyhlášeny odklony, aby tam uvázlo co nejméně kurzů linky 1 a na místo je vyslán montážní vůz TV, ostatně jako vždy, takže
žádné hypotetické rezervy. Až na základě informace od přítomných pracovníků TV se volali Hasiči (přibližně 25-30 minut od první zprávy). Ve standardní situaci (běžná průjezdnost komunikací, normální počasí) by tento čas byl ještě kratší (v průměru 15 minut). Příjezd hasičů byl následně urgován cca každých 30 minut až do jedenácté večerní.
J*M* píše:
Souhlasím s uživatelem freekey, ale rád bych ho trochu poopravil.
DP, jak mi to připadá, nemá za úkol vozit cestující, ale dělat zisk, aby přemnožení ředitelé měli mít z čeho vyplaceny tučné prémie. V padesátých letech, kdy žádný integrovaný záchranný systém neexistoval a DP měl jednoho ředitele, při takové kalamitě byli zvednuti všichni vozovenští (i trolejbusový a autobusový), kteří byli momentálně ve sužbě, povoláni všichni zaměstnanci, kteří měli pohotovost (vozovenští, ÚD, vrchní stavba, dráteníci, úředníci, atd...). A kalamitu zvádli, to jenom dnes se čeká a spoléhá na IZS.
A co říci na tohle? Vlastně to ani není překvapující, protože jsem tady již jednou konstatoval, že "JM" považuji za
excelentního znalce historie, jen ty jeho paralely do současnosti bývají značně out
Co asi dělali všichni, kteří byli ve službě? Hráli karty nebo byli v sauně? Ach jo. A ty zvednuté hotovosti z padesátých let? Tohle nebyla sněhová kalamita, kde může mít každý úředník svou výhybku a hodiny ji při průběžném spadu sněhu čistit. Tady prostě někdo vylil trošku větší kýbl z nebe a nejzásadnější problémy trvaly "pouhých" 90 minut, maximálně dvě hodiny. Jedině, že by si ti lidé na imaginární pohotovosti vzali brčka a vysávali vodu ze silnic. Nevím jakou vnitřní kapacitu na vodu má "JM", ale já moc velkou ne
.
Všem se omlouvám za délku a obsáhlost příspěvku, ale stručněji mi to nešlo. Možná jsem tím splatil objemový dluh textu za velmi dlouhou neúčast