Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata



Odpovědět na téma Stránka 10 z 40    Přejít na stránku Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 40  Další
Autor Zpráva
Offline
Uživatelský avatar

1363
06 zář 2010 15:29
Brno - Masarykova čtvrť
Fantomas píše:
Tak je otázka jak to v tom Amstru bylo na přelomu 19./20. století s gramotností, ale je fascinující, že jim to vydrželo dosud.


Vydrželo.

Citace:
The latter designator is a square logo next to the route number, so that people who cannot read the route numbers can still recognise the route.


Vzniklo během elektrifikace a primárně pro lidi, co neuměli číst čísla :) Více na stejné stránce níže i s historií vývoje.


Offline
Uživatelský avatar

1344
17 črc 2010 21:41
Krno
"A na příští stanici musíte přestoupit z linky kačenka na linku kobylka." biggrin Ale je to rozhodně vymakaný vizuál.

Tak je otázka jak to v tom Amstru bylo na přelomu 19./20. století s gramotností, ale je fascinující, že jim to vydrželo dosud. Protože zatímco jedna barva může mít tu výhodu, že to třeba krátkozraký člověk přečte už zdálky (a dá se snadno použít ve schématech apod.), tady u toho čtverečkového symbolu to bude minimálně stejný problém jako přečíst to číslo, takže by mě fakt zajímalo, kvůli komu to tam mají.

_________________________________
Ano, jsem to já, Fantomas...


Offline
800
12 zář 2014 23:38
Barevné rozlišení tramvají se do jisté míry určitě chystá (odevzdával jsem kódy barev pro další použití v jiných matroších) —je to velmi snadný a efektivní způsob, jak odlišit jednotlivé linky. Obarvovat přímo stroje je asi trochu nereálné, ale terčíky a značky se použít dají. Taky se to časem bude muset sjednotit v irisu a na všech schématech (o tom se tu už diskutovalo kdysi).

Napadlo mě taky, že by se daly barevně odlišit seznamy příštích zastávek na LCD monitorech ve vozech, nevím, zda je to pozadí nějak pevně dané. Určitě se ale dají barevně odlišit na zastávkách a v JŘ, na webu, atp.

Úplný bonus by pak mohli být převlékající se řidiči. Na jedničce v červené košili, na dvojce v zelené... :D nebo aspoň čepicu :D

Jinak k tomu Amsterodamu — možná je to něco jako ikony v metru v Mexico City. Tam když začínalo metro, polovina populace byla negramotná a hlášení nebylo, takže se stanice začaly označovat ikonama podle toho, co za památku nebo pomník se nachází nad stanicí:
http://graphicambient.com/2012/05/23/me ... ro-mexico/


Offline
Uživatelský avatar

1363
06 zář 2010 15:29
Brno - Masarykova čtvrť
V Amsterdamu to zase mají takhle. Ten čtvereček je hned vedle čísla linky. Asi pro líné, kterým se nechce číst čísla :)


Offline
Uživatelský avatar

1344
17 črc 2010 21:41
Krno
miropiro píše:
Pokud bychom se dopracovali alespoň k tomu, že by každá tramvajová linka v Brně měla určitou barvu, tak by se pak mohly barevně odlišit i čísla na zastávkách a v jízdních řádech. Ale ty displeje na čelech a bocích vozů - ty asi jinou než tu žlutou barvu stejně nedají, že?

Tak když bys přetřel ty terčíky na jinou barvu... sarcastic
Ne, musel by se tam dát nějaký RGB-LED transparent, pak by tam šly barvy "namíchat" jakkoliv. Ale bylo by to samozřejmě dražší než běžný LED panel. Anebo přidat něco jako mají tramvaje v Marseille. To kolečko nahoře uprostřed svítí různou barvou podle linky.

_________________________________
Ano, jsem to já, Fantomas...


Offline
Uživatelský avatar

6976
15 dub 2008 16:23
Žlutý kopec
Takže krok dopředu i vzadu současně

Takovejch by bylo. Třeba absence seznamu zastávek ve vozech, které nemají perlovku, popř. LCD (i ty poslední dobou stávkují a ukazují místo seznamu zastávek jen to barevné pozadí). Teď už se to zlepšilo díky tomu tramvajovému schématu (což dokonce předčilo původní šňůru zastávek jedné linky), ale a-busy a t-busy jsou na tom stále hůř.


Offline
Uživatelský avatar

757
27 úno 2015 21:19
Zlín
No, daly by - kdyby se upravily - prostě se tam nacpaly ledky jiné barvy a pokud bys nechaly i ty původní, tak by se musel vyměnit i nějaký mikrokontrolér. Ale to by bylo hodně nákladné...
Ve Zlíně - v dobách cedulových vozů měla každá trolejbusová linka svoje číslo a barvu. S příchodem BUSE to pak nějak postupně zaniklo - trochu škoda... Takže krok dopředu i vzadu současně :-)


Offline
Uživatelský avatar

2574
05 úno 2007 18:12
Malečkův rajón
Já bych se těch barev nebál. Co jsem si v posledních dnech pouštěl DVD o Švýcarsku, tak tam mají tramvaje nejen číslo linky, ale také barvu linky. Číslo je zkrátka na barevném podkladu. A protože zřejmě vypravují na linky stále ty samé vozy (a nedělají z toho takový šotocirkus jak u nás, byť to asi není záměr DPMB), tak v některém městě (není bohužel specifikováno v dokumentu, ve kterém, ale Curych to asi není) mají dle linek odlišeny barevně i samotné tramvaje.

Pokud bychom se dopracovali alespoň k tomu, že by každá tramvajová linka v Brně měla určitou barvu, tak by se pak mohly barevně odlišit i čísla na zastávkách a v jízdních řádech. Ale ty displeje na čelech a bocích vozů - ty asi jinou než tu žlutou barvu stejně nedají, že?

_________________________________
Mrtvole je naprosto fuk, kdo tu válku nakonec vyhraje! - Yossarian Yossarian

Můj nový web o severním okolí Brna


Offline
800
12 zář 2014 23:38
To s těmi uzly je bohužel pravda — nešlo to vyřešit jinak, než "přelepením" :(


Offline
Uživatelský avatar

1344
17 črc 2010 21:41
Krno
Tak ono je jaksi logické, že tam těch barev musí být hodně, takže to spolu ne všude "ladí". V přehlednosti teda u mě jednoznačně vítězí nové schéma. Jediné, co mě teď napadá, že způsobuje trochu nepřehlednost, je to, že čtvereček Osová (a týká se to samozřejmě všech uzlů-konečných) překrývá linky, takže není úplně na první pohled zřejmé, kam která linka pokračuje nebo jestli tam nekončí. Když člověk sleduje očima nějakou linku, tak se pak musí řídit barvami a hledat "výjezd", kterým linka uzel opouští. Ale chápu, že tím zároveň řešíš problém s křížením linek, které by asi v některých uzlech (nebo dál po trase) musely být pořádně zamotané, takže ve výsledku je to zřejmě jedno. A moc lepších řešení se asi vymyslet nedá.

_________________________________
Ano, jsem to já, Fantomas...


Offline
800
12 zář 2014 23:38
Tak to jo — o barevnosti se můžeme hádat třeba do skonání ČT, ale asi z toho moc nebude... jak se říká v ruštině: "Co se barev a chutí týče, je každá fixka úplně jiná".


Offline
Uživatelský avatar

2777
07 kvě 2008 20:25
Čebín
Já neřeším linearitu (nebo jak to nazvat), ale barevnost. Jsou to prostě omalovánky 5-ti letého děcka.
Tak to prostě vnímám já. A chápu, že jsem vyjímka, ale tak to prostě je.

Neni to nic proti ničemu. Prostě můj názor.


Offline
800
12 zář 2014 23:38
Tom S: Samozřejmě že zastávku mají... to, co jsem tu ukázal bylo hned po načrtnutí trasy. Ještě jsem pár věcí popřesouval, přidal zastávky, čísla, šipky... neboj se :D

Mechoš: S tou přehledností je to bohužel subjektivní. Já si zase nemůžu pomoct, ale připadá mi přehlednější to moje. Plány založené jen na trakcích jsou už v dnešní době tak trochu passé, protože jsou málo podrobné (a to neříkám jako kritiku, to je objektivní fakt, podívejte se na infografiku jakéhokoliv většího města na světě). Když si vezmeš vývoj jen tady v Brně (na bmhd je zrovna v archivu pěkný průřez historií plánků dopravy) tak objem informací v nich neustále stoupá, od nicneříkajícího pavouka bez zastávek z 50. let až po dnešní schéma.

Zrovna na tom, co tu teď dělám, na Bohunicích, je to krásně vidět (psal jsem to jako příklad i na tom blogu): srovnej si vedle sebe dosavadní "mapové+trakční" a moje "schematické+linkové" schéma a zkus mi bez znalostí místních poměrů říct, kam a kudy jezdí která autobusová linka mezi Labskou, Vltavskou, Osovou a Pod nemocnicí... neřekneš, protože to prostě nejde, pokud nezakreslíš linky odděleně. Navíc kvůli překryvům nemůžeš ani vyloučit, že 405/406 nezajíždí na Labskou — kdoví, možná se pod tím číslem skrývá ještě nějaká čára...
Mapové+trakční zobrazení je prostě jednodušší, ale dá ti jako cestujícímu daleko méně informací. Schematické+linkové je možná místy trochu kostrbaté, ale zato je vždy jednoznačné a dává ti i jména ulic.

A že to vypadá jako omalovánky pětiletého dítěte? Děkuji, to beru jako kompliment. Barvy mám rád a upřímně řečeno bylo mým cílem, aby schéma bylo barevně co nejvýraznější, protože to, co může vypadat jako jako čmáranice, je ve skutečnosti poměrně dlouho vybíraná paleta barev, které jsou i z dálky kontrastní, dobře rozlišitelné i pro barvoslepé a doufám, že i snadno "sledovatelné" při průchodu městem...

Teď už mě akorát sere, jak na Osové 50 musí přeskočit zleva doprava... musím něco vymyslet...


Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Offline
Uživatelský avatar

2777
07 kvě 2008 20:25
Čebín
Vím že asi budu vyjímka, ale ať to nevypadá že je to úžasní věc...

Ale prostě mi to všechno připadá strašně nepřehledné ....

Určitě bych zkusil dát každé trakci jednu barvu a né každé lince jinou. Je to jak omalovánky 5-ti letého děcka ...

Vím, že s mojím hodnocením tu asi většina lidí nebude souhlasit, akle tak to vnímám já. Eframmcbeth jako autor to určitě přijme ;-)


Offline
Uživatelský avatar

2074
03 zář 2009 13:18
eframmcbeth:
A proč na novém plánku nemají linky 405, 6 zastávku u Nemocnice Bohunice, ale jenom závlek bez zastavení? [-X

_________________________________
Ať žije doprava, všeho druhu. :d-: :t-: :a-: :idsjmk1:
MHD Brno: :d-:1-12, :t-:25-39, :a-:40-84, š85-š88, N89-N99,
IDS JMK: :idsjmk1: :arrow: :a-:104-940, :idsjmk1: R8-R56, S2-S91


Offline
800
12 zář 2014 23:38
Po přidání (na zkoušku) 405 a 406 získává pojem symetrie zcela nové rozměry :D celé Bohunice a Lískovec mi teď připadají jako brouk... Ještě to budu dolaďovat...


Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Offline
800
12 zář 2014 23:38
Každopádně se hvězdičky objevují jen na velkých schématech (plakát/skládačka). Na malých jsou občasné zastávky jen zmíněny ve vysvětlivkách bez konkrétních údajů, 82 a regionálky mají poznámky v seznamu linek vpravo dole.

Myslím, že v dalších verzích hvězdičky nahradí právě inv. vozík, hodiny pro občasné zastávky a regionálky zůstanou bez poznámek.


Offline
800
12 zář 2014 23:38
Tam to původně bylo tak, že hvězdička znamená obecně jakoukoliv poznámku k čemukoliv a v rohu je pak box, kde jsou různě barevné hvězdičky vysvětleny (jsou tam tři barvy: regionálky, 82 a 3× občasné zastávky). To se ale určitě bude upravovat...


Offline
Uživatelský avatar

2074
03 zář 2009 13:18
Taky bych souhlasil s P. Haluzou.

_________________________________
Ať žije doprava, všeho druhu. :d-: :t-: :a-: :idsjmk1:
MHD Brno: :d-:1-12, :t-:25-39, :a-:40-84, š85-š88, N89-N99,
IDS JMK: :idsjmk1: :arrow: :a-:104-940, :idsjmk1: R8-R56, S2-S91


Offline
2830
01 črc 2006 22:24
Bedřichovice
Neslušel by a-82 spíš symbol vozíčku? Je to na první pohled jasné bez nutnosti zkoumat vysvětlivky hvězdičky, která má evidentně více významů.


Offline
800
12 zář 2014 23:38
To je na skládačkách i na plakátu — regionálky mají poznámku, že platí jiná pravidla odbavování a že přepravu zajišťují kromě DPMB i jiní. 82 má poznámku, že jezdí jen jednou za 2 hodiny a že je primárně pro handicapované...


Offline
Uživatelský avatar

2074
03 zář 2009 13:18
eframmcbeth:
Proč je na novém plánku " * " u linek 82, 401-404? Napadá mě jenom to, že jsou nějak časově omezené než ostatní linky, jestli je to tak. Díky za vysvětlení.

_________________________________
Ať žije doprava, všeho druhu. :d-: :t-: :a-: :idsjmk1:
MHD Brno: :d-:1-12, :t-:25-39, :a-:40-84, š85-š88, N89-N99,
IDS JMK: :idsjmk1: :arrow: :a-:104-940, :idsjmk1: R8-R56, S2-S91


Offline
800
12 zář 2014 23:38
Dneska jsem to předělal i na velkém skládačkovém/plakátovém provedení. Alanisovi mohu s radostí oznámit, že čtverec A6 už nebude jediný prázdný na celém plakátu — jsou v něm odteď Bosonohy :)


Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Offline
Uživatelský avatar

Administrátor
6672
26 říj 2005 00:04
Brno-Bohunice
Nová verze mi přijde přehlednější.


Offline
800
12 zář 2014 23:38
To natočení mi připadá správné — po z. Vltavské je zatáčka doleva dolů z kopce k z. Labské, teprve za ní je pak zatáčka doleva, ostřejší, do u. Dunajské a pak podjezd pod koleje.

Každopádně je to taky proto, že takhle je ta trasa 82 symetrická ve tvaru ⌫.

Po dalších úpravách to dnes vypadá takto. Tou světle modrou tlustou čarou je naznačena Bítešská a tunel — pro případné další využití počítám s jejím zakreslením, takže si musím připravit, kudy nejjednodušeji ji potom vést.


Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 976 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 40  Další

Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Právě je 22 lis 2024 00:59
Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Fórum běží na systému phpBB
Pro BMHD.cz vytvořil mceza | © 2011-12 [mceza.com]